Henny Meijer het had over lange pijpen soep??
Het duurde even voordat wij begrepen dat hij aspergesoep bedoelde.
Ad Baremans een echte buitenmens is, onder de goede leiding van Rogier voelde hij zich snel thuis!
Tot de volgende keer!
Op maandag 4 mei hebben we stilgestaan bij de dodenherdenking.
Na de koffie is er een bloemstukje gemaakt met oranje en witte roosjes. Dit is door enkele gasten bij het herdenkingsmonument gebracht. Tijdens de maaltijd zijn de herdenk kaarsen aangestoken.
Er zijn gedichtjes voorgelezen en een kort verhaal “goed tegenover kwaad”. Het gaat over een meisje dat met haar moeder tijdens de oorlog onderweg was om mensen te helpen.
De maaltijd werd afgesloten met het onderstaande gedicht.
Eén keer vaker
Eén keer vaker kijken,
naar de foto aan de muur,
van mijn opa in het uniform,
strijdend voor mijn vrijheid,
ging hij dwars door het vuur.
Eén keer vaker strijden,
dan dat je werkelijk kon,
strijdend tot aan het einde,
omdat je met opgeven
de oorlog niet won.
Eén keer vaker liefhebben,
hen die ons zijn ontgaan,
opdat de herinnering blijft leven,
opdat we niet vergeten
wat zij voor ons hebben gedaan.
Eén keer vaker denken,
aan die verleden tijd,
die zelfs in het heden,
in de wereld om ons heen
voor altijd zichtbaar blijft
(Maureen de Witte, 17 jaar)

Op 12 mei 2026 is mevrouw Timmers uit Waspik gestart bij Ora et Labora. Mevrouw woont in Waspik en houdt van een praatje en een spelletje. We wensen haar een fijne tijd toe op de zorghoeve.
Op maandag 18 mei is Truus Hoefman gestart op de Steenuil. Mevr komt uit Dongen en is graag in de natuur, mevr geniet van bloemen en maakt graag een wandeling. Wij wensen Truus een fijne tijd toe op de zorghoeve en we hopen dat ze het snel naar haar zin gaat krijgen bij de Ora familie.

Op 25 mei kregen wij het bericht dat dhr. André Blaak niet meer naar Ora kwam. Zijn gezondheid ging zodanig achteruit dat het niet meer mogelijk was. Dhr. verhuist naar het Dongepark waar hij de zorg krijgt die hij nodig heeft. André kwam graag naar Ora en deed graag aan de activiteiten mee, was goed in bloemschikken en genoot van de filmpjes op de telefoon die hij samen met een medegast bekeek.
Op 29 mei hebben we ook afscheid genomen van dhr. Ad Weeland, hij gaat verhuizen naar Sint-Agnes in Geertruidenberg. De zorg werd voor thuis te zwaar. Ad had zijn eigen voetbalboek over de Veerse boys en vond het prachtig als je daar naar vroeg. Ook was hij regelmatig aan het zingen want hij kent veel liedjes. Verder genoot hij van de wandelingen door de tuin en van de kippen.
Wij wensen allebei de heren het allerbeste toe!
Op 10 april ben ik super trotse oma geworden van kleine Nine Kato, ik wil jullie hartelijk bedanken voor de mooie kaart en de leuke slabbetjes. Die gaan we zeker gebruiken.
Adrie
Tot de volgende keer!
We hadden onze jaarlijkse BHV cursus en we kwamen er achter dat we een stoere collega hebben. Vandaar even een kort interview.
Op 40 jarige leeftijd heb ik mijn motor rijbewijs gehaald.
De Eifel is 1 van mijn mooiste tochten geweest. Liefst rij ik in een groep, minimaal met z’n tweeën.
Nederland is mooi, je komt op plaatsen waar je met de auto nooit zou komen. Elfstedentocht , bloesemtocht, Utrechtse Heuvelrug, Zuid- Limburg. Maar ook de Ardennen zijn mooi. Ik heb alleen nog maar Honda gereden, een tourmotor. Eerst van 750cc en nu één van 1100 cc. En de verste tour was wel naar Duitsland, maar wij gaan dan een weekend en vandaar uit touren we naar Luxemburg , Ardennen, Winterberg enz. Ik zou nog wel eens naar Italie willen om te touren want daar zijn ook van die heerlijke haarspeldbochten!
Donderdag 16 april zijn we na de koffie met enkele gasten de tuin ingegaan om zonnebloemen te zaaien.
We hopen dat ze flink gaan groeien en hebben nu een goede reden om naar de tuin te gaan om te kijken of er al wat groen omhoog komt in de potjes en om water te geven. Natuurlijk ook om een praatje te maken, want daar groeien ze van.
Op 10 april hebben we feest gevierd op de Steenuil. Onze vrijwilligster Marianne van Elst was 50 jaar getrouwd. Dat laten we niet zomaar voorbij gaan en we hebben heerlijk gesmuld van de taart. Hierna waren de gasten aan de beurt. Marianne kreeg eerst een cadeautje, dat was een een taart schaal en deze werd gevuld met een bruidstaart in drie lagen.Namelijk de eerste voor de 12 ½, de tweede voor de 25 en de laatste voor 50 jaar.
Hier hoorden gedichtjes bij en we zongen elke keer het lied: “ja 50 jaar getrouwd en daar wordt een feest gebouwd”. In de taart zaten cadeautjes zoals hartjes, wol en iets lekkers voor bij de borrel. Als slot kregen zij nog wijn, de flessen waren aangekleed als bruid en bruidegom. Het was een gezellige feestelijkkoffie uurtje en we wensen het bruidspaar nog vele mooie jaren toe.
Drie lagen samen, een leven zo rijk, vol verhalen, herinneringen en geluk tegelijk. Van kleine momenten tot groots gebaar, al vijftig jaar samen wat een prachtig paar. En nu zingen wij samen, uit volle mond en luid, want vijftig jaar liefde, dat moet gevierd vooruit:
AFSCHEID
Op donderdag 23 april heeft dhr. Rinus van Riel afscheid genomen van de zorghoeve. Hij was altijd behulpzaam met de groenten snijden, speelde graag een potje mens erger je niet,hielp met knutselen en vertelde regelmatig dat hij van fietsen hield. Dhr. gaat in het Kloosterpad wonen. We hopen dat hij zich daar thuis gaat voelen en wensen hem het allerbeste.
WELKOM
Op woensdag 8 mei start mevr. Will Verbunt op de woensdaggroep bij ”De Steenuil”. Zij had al een dag proef gedraaid en dat was haar goed bevallen. Ze komt uit Dongen en we wensen haar een goede tijd bij de “Orafamilie”
Op maandag 1 juni 2026 bestaat zorghoeve Ora et Labora 20 jaar! Dit laten we niet zomaar voorbij gaan en we zijn al volop bezig met de voorbereiding voor een feestelijke dag. Houd deze datum vrij in je agenda of kalender want we willen deze dag vieren met alle gasten en vrijwilligers van 10.00 uur tot 14.00 uur. Natuurlijk krijgt u hier nog een uitnodiging voor en hoort u nog hoe en wat het ophalen betreft maar die puzzel is nog niet gelegd!
Vrijdagmiddag 27 februari kwam Thieu Verharen van natuurvereniging ‘ Ken en geniet’ op ‘de Steenuil’ vertellen over uilen en natuurlijk over de steenuil in het bijzonder.
Er waren ook gasten van de andere groep gekomen, die ook heel geïnteresseerd waren. Thieu vertelde vol enthousiasme over de ransuil, kerkuil en steenuil. Hij had zelfs een opgezette kerkuil en steenuil meegenomen. Ook een van karton gemaakte uilenkast om de binnenkant te kunnen bekijken. De gasten stelden goede vragen en Thieu had overal een antwoord op. Iedereen ging huiswaarts met veel kennis en een mooie foto van een steenuiltje. Een geslaagde middag.
Tot de
volgende
keer!
Copyright 2013-2021 Ora et Labora | Website door Logo4Life