Dinsdag 30 december zijn enkele gasten mee geweest naar Conny om zelf een oliebol te bakken en natuurlijk te proeven.
Op 31 december hebben we het oude jaar uitgeluid door ‘s morgens een verse warme oliebol van de O.N.I. kraam bij de koffie en ‘s middags samen aan de koffie met een woordzoeker over oud en nieuw. Iedereen was zeer fanatiek om de oplossing te vinden en het is alle gasten gelukt. We sloten de middag af met een “borrel” op het oude jaar en door een sterretje af te steken.

Maandag 22 en dinsdag 23 december hebben we kerst gevierd op Ora. We begonnen met koffie en iets lekkers, hebben kerstliedjes gezongen en een terugblik op 2025 gedaan. Wat was het fijn het afgelopen jaar, we hebben zoveel mooie momenten samen beleefd. We hebben als we terugkijken heel veel gedaan op de zorghoeve, als we alleen al kijken naar hoeveel potjes rummikub er zijn gespeeld en mens erger je niet en wat dacht u van al die sjoelschijven die geschoven zijn. We hebben de kaarsen aangestoken voor de gasten die afgelopen jaar op Ora zijn geweest.


We steken een kaars aan, een klein vuur,
als teken van warmte
die al deze gasten verspreidden.


We hebben een kerstspel gespeeld, iedere groep kon een stukje puzzel verdienen door een vraag goed te beantwoorden. De vragen hadden met kerst te maken. Wie het eerste de puzzel had gelegd en de rebus had opgelost was de winnaar.

Vrijdag 19 december hebben we een optreden gehad van de damesgroep die zich “de refreintjes” noemen. Zij kwamen met een kersteditie. Zo hadden ze het “kindje Jezus” bij zich en zelfs sneeuwballen die naar de gasten werden gegooid tijdens het lied” I’m dreaming of a white Christmas”. Zij hebben veel kerstliedjes gezongen en de gasten zongen volop mee. Een gezellige middag waar iedereen van genoten heeft.



We hebben met de gasten allerlei dingen voor de kerst gemaakt. De gasten hebben geholpen met de uitnodigingen maken, de kerstboom versieren en er zijn kerststukjes gemaakt. Ook zijn er kerstkaarten gemaakt voor de vrijwilligers. We waren blij met alle hulp, de zorghoeve is mooi versierd voor de kerst en daar genieten we met z’n allen van.


Maandag 18 december was een feestelijke dag. We begonnen met het gouden huwelijk van Jan en Liesbeth Sprangers. Na de koffie met gebak hebben enkele gasten een Gerbera aangeboden met een hartje eraan waar een gedichtje opstond. Zo ontstond er een mooi boeketje. Eén van die gedichtjes was:


Ze kregen ook een mooie kaart en een stukje met een amaryllis erin. Het mooie daarvan is dat Jan altijd gerbera’s en amaryllis heeft gekweekt. Wij wensen het echtpaar nog een mooie tijd samen.


Om half drie ging het volgende feest van start namelijk van onze chauffeur Henk Overeijnder.

Hij is samen met Florentine 40 jaar getrouwd en daarbij is hij ook nog eens jarig dus dubbel feest. We hebben Henk een recept meegeven voor een robijnen huwelijk. Hij mocht de ingrediënten zelf ophalen in een grote pan bij onze gasten. Zoals een zakje letterkoekjes voor lieve woordjes. En op het laatst kreeg hij een fles robijn wasverzachter want zo krijg je een robijnen huwelijk.
Henk ging met een pan vol, een mooie amaryllis, een bon en een kaart naar huis nadat hij onze gasten had thuisgebracht.



Sinterklaas had het maar druk met de zorghoeve. Gelukkig een plekje waar hij zich thuis voelt en graag komt.
Op dinsdag 2 december en op zijn verjaardag 5 december kwam hij op bezoek samen met Piet. Voor iedereen had hij een woordje, wat de gasten allemaal wel goed deed. Hij is op beide groepen geweest.





Voordat of nadat Sint iedereen bij zich had geroepen hebben we sinterklaas Bingo gespeeld. Deze keer niet met cijfers maar met sint plaatjes. We hebben heerlijk gegeten met een pasteitje en ijs als toetje. Na de maaltijd deelde Piet nog een cadeautje uit namens de Sint. Een mooie afsluiting van twee gezellige dagen.

Op 1 december is Joke Ros – Bosman gestart op de zorghoeve. Ze komt de groepen op maandag, woensdag en vrijdag versterken op Ora. Joke komt uit Waspik.
Op 9 december is dhr. Albert Elijzen gestart op de Ora groep op dinsdag en vrijdag. Dhr. komt uit Sprang-Capelle. We hopen dat beiden het naar hun zin gaan hebben op de zorghoeve


We zijn volop bezig geweest met voorbereidingen voor het Sinterklaasfeest, sommige gasten hebben ons daarbij goed geholpen.

We hebben ook Sinterklaas “ganzenbord” gespeeld waar alle sinterklaasliedjes geoefend werden en er konden pepernoten verdiend worden.

Soms had je pech en moest je deze weg geven. Bij Kees kreeg je daar geen tijd voor want die snoepte ze gelijk op. Op de Steenuil zongen ze de liedjes uit volle borst mee. Toen we het spel op Ora speelden vonden ze dat ze maar weinig pepernoten konden winnen. Ze lustten er veel meer! Het zingen ging wat minder dus voordat de sint komt moeten we wel oefenen.


De gasten waren ook fanatiek met het maken van kerstkaarten en het resultaat mag er wezen en krijgen jullie vast nog te zien.



Op 18 oktober heeft Harsha een dag meegedraaid op de zorghoeve en dat beviel van beide kanten goed. Zij komt ons team versterken.

Ik ben Harsha, 45 jaar, getrouwd en moeder van een zoon (20) en een dochter(15). Samen met mijn gezin en onze twee gezellige katten woon ik in ‘s Gravenmoer.
In mijn vrije tijd ben ik graag in de keuken te vinden – koken en bakken vind ik heerlijk om te doen. Daarnaast geniet ik van een avondje ontspannen met Netflix of Videoland, uit eten gaan en heerlijk op vakantie naar Spanje. Ook stedentripjes vind ik geweldig; we hebben inmiddels al heel wat mooie steden mogen ontdekken!
Ik heb ontzettend veel zin om te beginnen op de zorghoeve. Ik hou ervan om mensen een fijne dag te bezorgen – al is het maar met iets kleins, wat lekkers, een glimlach of een gezellig praatje. Vragen, stel ze gerust.



Copyright 2013-2021 Ora et Labora | Website door Logo4Life